Studente Emma van Lith deed met BIG Challenge mee aan Alpe d’HuZes
‘Zo gaaf om dit mee te maken’
Voor de tweede keer heeft een delegatie vanuit de hogeschool in Dronten de weg naar de Franse Alpe d’Huez gemaakt. Net als vorig jaar onder de vlag van BIG Challenge, farmers against cancer. Dit jaar waren het 20 deelnemers, verdeeld over drie BIG Challenge-teams.
Emma, die in Dronten de opleiding diergezondheid en management volgt, is er nog maar amper van bekomen. Vooral de bijzondere sfeer en saamhorigheid hebben indruk gemaakt. „Iedereen was er voor elkaar. Zeker binnen BIG Challenge. Alles was ook zo goed verzorgd.” Marjolein Subelack kon vanwege een blessure de berg niet beklimmen maar heeft zich als teamcaptain, vrijwilliger en fotograaf ingezet. „Fijn dat ik zo mijn steentje nog bij kon dragen. De as van mijn moeder hebben we ook uitgestrooid. Dat was ook een heel bijzonder moment."
Het belangrijkste doel van Alpe d’HuZes is zoveel mogelijk geld ophalen voor het kankeronderzoek. Dit jaar kon Emma met maar liefst 5.000 euro naar Frankrijk; alle USRA-leden hadden samen ruim 50.000 euro binnengehaald. Een mooie bijdrage aan de ruim 1,2 miljoen euro die BIG Challenge in totaal dit jaar voor het kankeronderzoek bijeen heeft gebracht.
Goed op de kaart gezet
Emma zegt alle bijeenkomsten van Alpe d’HuZes en BIG Challenge te hebben meegemaakt. Ze vond alles mooi: de mensen die er spreken, de liedjes, de sfeer, het gevoel dat iedereen er voor hetzelfde doel is. Vooral de motivatiebijeenkomst van BIG Challenge maakte indruk. „Dat begon al toen we erheen liepen, in de mist. Toen het begon trok de mist op en zagen we de bergen. Echt heel bijzonder.” Kanker vormt weliswaar een rode draad door de week maar er is ook veel ruimte voor plezier en gezelligheid.
'Volgend jaar doe ik weer mee'
Emma ziet dat de agrarische sector zichzelf heel goed op de kaart heeft gezet. „Ik hoor het van mensen die je daar tegenkomt. Maar ook mijn ouders waren komen kijken en echt onder de indruk van BIG Challenge. Ze vonden vooral de laatste gezamenlijk klim naar boven echt heel gaaf. Dat is iets om heel trots op te zijn. Heel mooi om daar onderdeel van te kunnen zijn.”
Kartrekker van nieuw team
Op sportief gebied zegt ze de berg wel wat te hebben onderschat. „Het was heel zwaar, ik kreeg mijn ademhaling niet onder controle. Het was ook zo druk bij de start. Voor mij een goede les voor volgend jaar: gewoon mijn eigen tempo fietsen en niet teveel op anderen letten.”
Want dat ze terug gaat, daar is van overtuigd. Ze wil dan de kartrekker zijn van een nieuw USRA-team. „Normaal zou je denken: één keer en dan is het mooi geweest. Maar het hele evenement is zo bijzonder, dan vergeet je de pijn van het fietsen.” Het duurt nog even maar Emma heeft al wat ideeën om volgend jaar weer veel geld op te halen. „Ik wil in ieder geval op tijd beginnen, bijvoorbeeld met verkopen van oliebollen of op Koningsdag iets organiseren.” Ook het feest dat de USRA-leden hebben georganiseerd en goed geld opbracht is voor her herhaling vatbaar. Samen met anderen, want dat is ook iets wat Emma heeft overgehouden van de Alp. „Je leert elkaar zo goed kennen. Eerst ben je vreemden van elkaar maar op een gegeven moment wordt je echt vrienden. Je deelt ook zoiets bijzonder met elkaar. Je helpt elkaar die berg op.”
Dit jaar ruim 1,2 miljoen euro voor het kankeronderzoek
Dit jaar deed de agri- en foodsector onder de naam BIG Challenge voor de 14e keer mee aan Alpe d’ HuZes. De 226 deelnemers hebben tot begin juni ruim 1,2 miljoen euro opgehaald voor het kankeronderzoek. Sinds het eerste jaar in 2009 heeft de agrarische sector op deze manier 14 miljoen euro bijgedragen. Het is daarmee één van de grootste donateurs van Alpe d’HuZes. Alpe d’HuZes maakte donderdag de tussenstand van ruim 18 miljoen euro bekend.
BIG Challenge is gestart in 2009 door Herman Houweling. Een grote groep agrarische ondernemers, adviseurs, leveranciers en andere betrokkenen zet zich keihard in om een einde te maken aan de ellende en onmacht die de ziekte kanker in onze maatschappij veroorzaakt. Dat doen ze door begin juni zo vaak mogelijk de Alpe d’Huez te beklimmen. Dankzij vele giften van bedrijven en trouwe sponsors, uiteenlopende acties en persoonlijke donaties slagen de deelnemers erin dit mooie resultaat neer te zetten.
Meld je hier vrijblijvend aan voor editie 2025, medio oktober organiseert BIG Challenge een aftrapbijeenkomst.