Joris Baecke: We moeten weer de held van de polder worden
Het is een ambitieus plan, dat voorzitter Joris van Baecke van de LTO werkgroep Plantgezondheid vandaag presenteerde tijdens de Themadag Peen in Emmeloord. Dat besefte hij zelf ongetwijfeld ook toen hij uitspraken deed als ‘onbetwist wereldleider zijn’ en ‘koploper zijn’.
Vanuit de plant denken
Hoe wil de sector deze positie realiseren? Door vanuit de plant te denken, zei Baecke. Denk aan factoren als gezonde bodem, weerbare rassen en gewassen, micro-biologie, early-warningsystems (vroege detectie van infecties), vergroening, precisielandbouw en groene middelen. ‘We moeten minder inzetten op reparatie met gewasbeschermingsmiddelen, maar juist meer op een gezonde plant en bodem.’
Dat begint volgens hem al bij het kweken. ‘Goede genen zijn belangrijk. De afwezigheid van gevoeligheden moet het kernpunt zijn in het kweekwerk, niet de aanwezigheid van resistentie. De sector heeft voldoende handvatten om weerbare rassen te kweken. Baecke riep echter ook de overheid op de sector de ruimte te geven deze technieken toe te passen.
Kosten: 1 miljard euro
Aan de plannen die Baecke presenteerde hangen een kostenplaatje van 1 miljard euro. Inzet is dat private partijen driekwart van deze kosten op zich nemen, voor het laatste kwart wil de sector aankloppen bij het Kabinet. Baecke voegde daar aan toe dat dat aandeel binnen tien jaar moet zijn terugverdiend. ‘De economie wordt versterkt, de export wordt versterkt, en er komt internationale aandacht voor de Nederlandse land- en tuinbouw. We worden weer de helden van de polder.’
Nederland is de tweede exporteur van landbouwproducten ter wereld, zei Baecke. ‘Er wordt wel gezegd dat we dit te danken hebben aan de goede infrastructuur. Maar vergeet hierin niet de rol van onze belangrijke sector: we zijn goed voor een export van 5,4 miljard. Dat verhaal moeten we blijven vertellen.’ Dat laatste is belangrijk, vindt Baecke, want ook de NGO’s blijven hun visie uitdragen, visies die vaak haaks staan op de agrarische werkelijkheid. 'Een organisatie als Greenpeace zal nooit volledig tevreden zijn met ons plan, maar hier ligt wel een kans voor onze sector.'
Middelen in de ban
Katalysator voor de nieuwe toekomstvisie is de actie van natuurorganisaties in de zomer van 2016 geweest, waarin de bij centraal stond. Supermarkten gingen op de knieën en zetten in op minder chemiegebruik in de land- en tuinbouw. Maar liefst 28 middelen gingen in de ban. 'Het realisme is nu weer enigszins terug, maar de visie van de retail op chemiegebruik blijft verscherpt.' Dat heeft de sector aangemoedigd deze visie voor de lange termijn op te stellen, waarin vooral ook de weg naar dat langetermijndoel wordt benadrukt. 'Het gaat de retail doorgaans meer om de beweging dan om de exacte waarde die je er mee bereikt.'