Onderzoek naar veetunnel op land van melkveehouders Niezijl
„Dit is erg goed nieuws”, reageert Geertje Dijkstra˗Jacobi, binnenkort raadslid van de lokale partij VZ Westerkwartier in de nieuwe gemeente Westerkwartier, en woordvoerder namens de broers Cazemier. „Al zolang zijn we bezig om het voor elkaar te krijgen dat de veetunnel er gaat komen. Dat er nu daadwerkelijk stappen zijn genomen als voorbereiding op de komst van eventueel een tunnel is heel positief.”
Per toeval kwam melkveehouder Willem Cazemier uit Niezijl er in november 2016 achter dat Prorail plannen had om bij het dubbele spoor die over het land van hem en zijn broer Gert˗Jan loopt een mini˗AHOB te plaatsen voor een veilige overgang van de koeien. „We waren onaangenaam verrast”, liet Gert˗Jan Cazemier nog in februari 2018 in de Veldpost weten. „In plaats van zes treinen in één uur zouden er acht gaan rijden met snelheden van 120 kilometer per uur. Een mini˗AHOB is voor gemotoriseerd verkeer en voetgangers veilig, maar niet voor ons vee. Er hoeft er maar één te ontsnappen, wat desastreuze gevolgen zal hebben. Doordat de spoorbomen automatisch gaan zakken, zal de passeertijd voor de koeien nog kleiner worden.”
Zienswijze
De broers besloten actie te ondernemen. Zij dienden een zienswijze in met een verzoek voor een veetunnel. Prorail liet in eerste instantie weten niet te willen meewerken aan een veetunnel omdat er geen budget voor zou zijn. Raadslid Geertje Dijkstra˗Jacobi trok bij de gemeente Zuidhorn in eerste instantie ook tevergeefs aan de bel voor de broers. Zij benadrukte dat de gemeente Zuidhorn haar verantwoordelijkheid moest nemen om zoveel als mogelijk de risico´s op het treintraject te elimineren. Inmiddels voert zijn gesprekken met de provincie en Prorail.
Een woordvoerder van Prorail geeft aan: „Prorail heeft als missie om alle onbewaakte overwegen in Nederland aan te pakken. En als omwonenden, gemeente, provincies en een raadslid zoals Geertje Dijkstra˗Jacobi daarin meedenken is dat meer dan welkom. We kunnen dit namelijk niet alleen. De meest veilige overweg blijft altijd geen overweg.”
De provincie Groningen constateerde na een analyse van de overwegveiligheid dat een mini˗AHOB onvoldoende bleek. Er werd dan ook besloten op zoek te gaan naar middelen om de veetunnel te realiseren.
Tekst: Ellis van Wees
Beeld: Ellen Meinen