Veerman: ga in overleg met Wakker Dier en Greenpeace
De agrarische sector staat er niet zo slecht voor in de maatschappij, zei Veerman. Hij refereerde aan reclamecampagnes van Campina en Lidl, die met hun slogans direct terugverwijzen naar de agrarische sector. Daar moet de sector op inspelen.
Het is volgens de oud-minister goed om te weten waar je vrienden zitten. Maar hij benadrukte ook het belang van vrienden zoeken bij de oude vijanden. Geen eenvoudige taak, erkende hij. Maar zij zijn ook op zoek naar beweging.
Boeren en tuinders moeten net als de NGOs veranderen om hun positie als landbouw te behouden, stelde hij. Wees trots, we moeten fier zijn op onze sector. In een gezamenlijk overlegplatform is er ruimte om dichter bij elkaar te komen en voor samenwerking. Hij riep met name jonge boeren op zich daarvoor in te zetten. Als het je lukt, krijg je van mij een zilveren sikkel, refererend aan de Bronzen Sikkel die tijdens de opening van de ATH werd uitgereikt aan innovatieve vernieuwingen op de beurs.
LTO heeft gesluimerd
De sector heeft het voortbestaan van de productschappen door de vingers laten glippen, zei Veerman. Dat hebben we laten gebeuren. LTO heeft een klein beetje gesluimerd. Ik zal niet zeggen geslapen, aldus Veerman. Hadden we de productschappen nog maar. Hij maakte de vergelijking met het opheffen van het ministerie van landbouw. Er is niemand in Europa die dat snapt.
Veerman gaf verder aan dat het geen automatisme meer mag zijn dat jongeren het agrarisch bedrijf van hun ouders overnemen. Kijk eerst even terug: je hebt grond, kennis, kapitaal, en wat kan ik daar mee, anders dan wat ik nu doe, of wat mijn ouders hebben gedaan. Dat leidt tot slapeloze nachten, maar overweeg het. Er komt meer en meer een scheiding tussen eigendom en beheer van agrarische bedrijven, ziet Veerman. Het traditionele familiebedrijf verdwijnt. Mede door de schaalvergroting zie je dat er meerdere partijen zijn betrokken bij een bedrijf.