‘Aandacht voor streekproduct is taak van consument’
Bijna 40 procent van de stemmers vindt wel dat streekproducten meer aandacht verdienen, maar dat het consument is die een beetje extra moet willen betalen voor een product uit eigen regio. 10 procent van de bezoekers die zijn stem heeft laten horen vindt dat streekproducten meer aandacht verdienen, maar dat de minister niets aan kan bijdragen. ‘Het moet vanuit de sector zelf komen.’ Ook geven 41 stemmers (ruim 15 procent) aan dat zij vinden dat streekproducten al veel aandacht krijgen. ‘Daar heeft het de hulp van de minister niet bij nodig.’
‘Goedkoop inkopen beter’
Bezoeker Han plaatst enkele kritische kanttekeningen bij de promotie van het streekproduct. ‘We zullen het snel eens zijn over het feit dat streekproducten duurder uitvallen dan importvoedsel. Onze minister kan wel meer streekproducten wensen, maar de retail is van mening dat goedkoop inkopen beter is voor de business en de consument.’ Daarnaast vraagt hij zich af of het financieel wel mogelijk is. ‘Hoe wil men in dit land waar velen al nauwelijks rond kunnen komen ook nog eens ‘eisen’ van de mensen dat ze meer voor hun eten gaan betalen dan volgens de markt nodig is?’
‘Alleen voordelen’
Ruim 35 procent van de stemmers vindt het wel goed van de minister dat zij wil zorgen voor meer aandacht voor het streekproduct. ‘In mijn ogen zijn regio- en streekproducten op dit moment onderbelicht. Dat het op de politieke agenda komt te staan kan alleen maar voordelen opleveren’, zo vindt 20 procent van de mensen die stemden op de poll.
Ook Jan Veltkamp laat weten vooral voordelen te zien. ‘Voor sommigen is het een beter verdienmodel dan standaard landbouw. Daarnaast brengt het veel burgers weer dichter bij de landbouw. Onbekend maakt onbekend, en zo is het ook omgekeerd. Dus extra reclame voor de gehele agrarische sector.’
Twijfel
Ruim 15 procent twijfelt nog: ‘In mijn ogen zijn regio- en streekproducten op dit moment onderbelicht. Ik zet nog wel mijn vraagtekens bij de maatregelen die minister Schouten daarvoor zou kunnen nemen.’ Dat vindt ook Martin: ‘Nederland is wereldleider betreffende de pootgoedexport. Hoe wil de minister dit in de ‘streek’ aan de man brengen?’
In totaal werd er 267 keer gestemd op de stelling op de websites van Agraaf, Vee & Gewas en Veldpost. Daarmee zijn de resultaten niet representatief voor de gehele sector. De resultaten geven wel een indicatie van hoe de websitebezoekers over dit onderwerp denken.