Agrarische organisaties sluiten zich aan bij Friese campagne:
'Boeren moe van negatief beeld rond biodiversiteit'
Projectleider Froukje Hernamdt merkt in de gesprekken met de aangehaakte landbouworganisaties dat er bij de afname van biodiversiteit vaak eenzijdig naar die sector wordt gewezen. „Terwijl ieder op zijn eigen gebied vaak veel meer doet om dit juist te herstellen of op te waarderen. Er wordt vaak geoordeeld over de boeren dat zij het niet goed doen. Ik merk dat de landbouw moe wordt van die beeldvorming.” De Friese publiekscampagne heeft een ludiek karakter en is vooral niet bedoeld om oordeel te vellen of met een verwijtend vingertje te wijzen. „We willen eigenlijk een nieuwe groep mensen aanspreken. Biodiversiteit gaat namelijk ook over jou en jouw pleziertjes. We moeten met elkaar een ommekeer zien te bewerkstelligen.”
Rubberboom
Zo trekt een uitdagende foto van een man en vrouw die de liefde bedrijven de aandacht. Daar staat bij ‘100% mogelijk gemaakt door de rubberboom’, verwijzend naar de condoom. Ook de strijkstok van viool die gemaakt is van paardenharen is een voorbeeld of een goed grasveld in een voetbalstadion dat mede mogelijk gemaakt wordt door de regenworm. „De campagne duurt drie jaar. In het begin is ons doel om de wenkbrauwen te fronzen. Met uitingen op bussen, posters en social media hopen we die nieuwe groep mensen te bereiken. Vervolgens gaan we monitoren wie de actie precies volgt. Per jaar bekijken we hoe we dan een stap dieper gaan om de doelgroepen te verbreden.”
Agrarische sector sluit aan
Verschillende agrarische organisaties hebben inmiddels gevraagd naar de mogelijkheden om bij het project aan te sluiten. Voor de Friese campagne is inmiddels ook belangstelling van het landelijk Deltaplan Biodiversiteit. Met name het ludieke karakter voor een breed publiek blijkt tot de verbeelding te spreken. Mogelijk wordt de campagne volgend jaar dan ook landelijk uitgerold.
LTO Noord, agrarische natuurkoepels Noardlike Fryske Wâlden en Kollektivenberied Fryslân, Het Friesch Grondbezit en burgerinitiatief King of the Meadows hebben zich als (landbouwgerelateerde) organisatie onder andere aangesloten bij de publiekscampagne.
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Ruth van Schriek