Column: Stikstofkaarten geschud
Veebedrijven worden opgekocht en met de aangekochte stikstofruimte worden andere ‘maatschappelijk gewenste’ projecten ontwikkeld. In het concrete geval van de provincie Brabant is het een industrieterrein, waarvoor in Noord-Holland en in Drenthe veebedrijven zijn aangekocht om de stikstofdepositie afkomstig van het industrieterrein, die volgens het rekenmodel van het RIVM in Noord-Holland en Drenthe zou neerslaan, te compenseren.
Allemaal 'heel boos'
Noord-Holland en Drenthe zijn boos, minister Carola Schouten is boos, Tweede Kamerleden zijn boos... Nou ja, boos voor de bühne, want ze weten allemaal donders goed dat dit een gevolg is van het door de minister ingezette stikstofbeleid. De timing komt politiek niet goed uit, immers in de coalitie is nog een heel klein beetje reserve bij het CDA om de boerenuitverkoop vrij baan te geven.
Vliegen en varen voorrang
Rik Grashoff maakte duidelijk hoe het beleid gaat werken. Het stikstofgat van Schiphol kan worden opgevuld met circa 60 melkveehouderijbedrijven. En reken maar, Schiphol en de KLM zijn staatsbelangen, dus die krijgen voorrang. De ontwikkeling van de Rotterdamse haven en andere grote projecten zullen kunnen worden gerealiseerd door middel van het extern salderen. Door veehouderijbedrijven te kopen en de stikstofrechten te gebruiken voor het mogelijk maken van andere activiteiten. Op de korte termijn maakt het projecten mogelijk maar de kern van het beleid, de onhaalbare Kritische Depositie Waarden, blijft bestaan.
Geurts en Von Martels
De opdracht van Mark Rutte aan Carola Schouten is simpel; 'regel het stikstofgedoe en zorg dat de industrie, de scheepvaart en luchtvaart buiten schot blijven'.
De veehouderij is bij drie van de vier coalitiepartijen allang opgegeven en bij het CDA zijn het Geurts en Von Martels die nadenken over de keuze de coalitie te blijven steunen om een toekomst ergens als burgemeester zeker te stellen en zo de politieke carrière positief af te ronden, of de keuze om het kabinet te laten struikelen over stikstofbeleid en daardoor de weg vrij maken voor het herschikken van de politieke kaarten. Ergens de komende paar weken wordt de keuze helder.
Tekst: Jan Cees Vogelaar
Beeld: Ellen Meinen