NAJK presenteert concrete acties richting bedrijfsovername
Volgens het CBS heeft meer dan de helft van de Nederlandse boerderijen met een bedrijfshoofd van 55 jaar of ouder geen bedrijfsopvolger. „De door het CBS deze week gepresenteerde cijfers over de bedrijfsopvolging in de agrarische sector bewijzen jammer genoeg dat onze lobby hoogst noodzakelijk is. Slechts 41 procent van de agrarische bedrijven heeft een bedrijfsopvolger, waardoor veel agrarische bedrijven de komende jaren zullen verdwijnen.” Dat stelt het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) in een reactie op de CBS cijfers. Het NAJK onderstreept dat ondersteuning van jonge boeren en tuinders broodnodig is. Immers door de alsmaar groeiende wereldbevolking neemt de vraag naar voedsel toe.
Niet gehoopt, wel verwacht
„Dit zijn niet de cijfers waar we op hoopten, maar dit was wel te verwachten.” Dat zegt Eke Folkerts, dagelijks bestuurder bij het NAJK met de portefeuille bedrijfsovername. Folkerts: „Jonge boeren hebben behoefte aan kennis, kapitaal en grond. De financiën op bedrijven staan onder druk, er dreigt een enorm gebrek aan ruimte, de toenemende (tegenstrijdige) wet- en regelgeving gooit roet in het eten en bedrijfsovername is en blijft een complex proces. Allemaal zaken waardoor de jonge boeren het gevoel hebben de grip op hun toekomst te verliezen.”
Duurzaam ondernemen in 2030 én 2050
Om de agrarische infrastructuur op orde te houden, vindt het NAJK het belangrijk dat er voldoende bedrijven blijven. „We willen daarom in gesprek gaan met de minister van LNV over een gezamenlijk plan met de overheid, keten- en sectorpartijen om zowel in 2030 als in 2050 duurzaam te kunnen blijven ondernemen, geld te verdienen en internationaal leidend te blijven,” aldus Folkerts.
Kenniscentrum
Het NAJK pleit ook voor de komst van een kenniscentrum bedrijfsovername. Dit moet een onafhankelijk expertisecentrum worden op het gebied van duurzame bedrijfsovernames. „Het moet enerzijds kennis over bedrijfsovernames bundelen en verspreiden en anderzijds opvolgers, overdragers en overige gezinsleden helpen op weg naar een succesvolle bedrijfsovername”, aldus Folkerts. „Een bedrijf overnemen is niet iets wat je van de ene op de andere dag doet. Het is een complex proces op zowel financieel als sociaal-emotioneel vlak en vraagt een jarenlange voorbereiding.”
Boer zoekt Boer
Het NAJK onderneemt ook zelf actie richting bedrijfsovername. Zo brengt ze via het online platform ‘Boer zoekt Boer’ boeren zonder opvolger in contact met jongeren die graag boer willen worden. Folkerts: „Dit initiatief loopt al enkele jaren. Het aantal profielen stijgt nog steeds. Gezien de gevoeligheid en de enorme impact van een buitenfamilaire overname, zou het een mooie invulling zijn om hierbij ook matchmaking aan te bieden. Iemand die persoonlijk en actief kan bemiddelen tussen overdragers en opvolgers. Momenteel zijn we aan het kijken wat hierin mogelijk is.”