'Keuze Eemshaven-West voor aanleg windmolenpark teleurstellend, maar aanvaardbaar'
LTO Noord heeft een voorkeur voor een tracé via de oostkant van de Eemshaven, maar het ministerie van Economische zaken en Klimaat heeft een tracé via de westkant aangewezen als voorkeur. „Gelukkig ziet de overheid nu wel in dat de landbouw een belangrijke speler is in het proces en worden we nu als belangrijke stakeholder betrokken bij de realisatie", zegt Lammert Westerhuis, regiobestuurder van LTO Noord.
Verzilting
Dat was volgens de belangenorganisatie in het voortraject niet het geval. „Eemshaven-West gaat door 28 kilometer aan verziltingsgevoelig gebied. Het verziltingsrisico van de grond en het effect van de aanlegmethode is niet gekwantificeerd waardoor er geen goede risicoanalyse gemaakt is. Wij hebben als landbouw steeds aangedrongen op een goede risicoanalyse. Gelukkig wordt verzilting nu wel benoemd als kritisch punt in het traject en hebben we er gezien de recente signalen vertrouwen in dat er een gedegen onderzoek naar de risico’s van verzilting gaat plaatsvinden."
LTO Noord kan vanaf nu beter een vinger aan de pols houden bij het project, waardoor de organisatie iets meer gerustgesteld is. „Het is nodig en een uitdaging voor de initiatiefnemers om beter rekening te houden met de belangen van landbouw zodat de toekomstwaarde van de grond geborgd wordt en het vertrouwen van de grondeigenaren wordt hersteld voor de realisatie van het traject via Eemshaven-West."
Kabels
De windmolens op zee moeten de stroom kwijt kunnen via kabels over land. Omdat het project meerdere fases kent, roept LTO Noord op om de kabels in één keer goed aan te leggen, zodat boeren minder overlast ondervinden en er minder kans is op verzilting van de landbouwgrond.