Natuurmonumenten ziet keuze windmolenkabels Eemshaven-West niet zitten
Ook LTO Noord vindt deze keuze weliswaar teleurstellend, maar aanvaardbaar. De landbouwsector had - net als Natuurmonumenten - de voorkeur voor een traject via Eemshaven-Oost.
Ouderwets
Het ministerie kiest samen met de netbeheerder voor een ouderwetse oplossing die garant staat voor meer werkzaamheden, meer stroomkabels en meer natuurschade in ons meest unieke natuurgebied, zo luidt de reactie. Arjen Kok, woordvoerder namens Natuurmonumenten, is verbaasd over deze technische uitkomst die verre van toekomstbestendig is.
„De keuze voor dit tracé en het type kabel maken deze aanlanding al bij aanleg ouderwets. Iedereen weet dat er in de nabije toekomst op de Noordzee meer windmolenparken worden aangelegd. Het lijkt ons slim en efficiënt om dan direct op de Noordzee een energieknooppunt aan te leggen waarop ook toekomstige parken kunnen worden aangesloten”, aldus Kok.
Multikabel
De keuze voor een 'enkelstroomskabel' met beperkte capaciteit, leidt tot meer werkzaamheden, meer kabels en meer natuurschade in de toekomst. Er kan ook gebruik gemaakt worden van een zogenaamde 'mulitkabel', met meer capaciteit, waarop ook toekomstige windmolenparken kunnen worden aangesloten.
Natuurmonumenten pleit voor een meer oostelijker tracé in de Waddenzee dat gebruik maakt van bestaande vaar- en stromingsgeulen en minder schade aan de natuur veroorzaakt. Dat was het beste alternatief uit een eerdere milieueffectenstudie en was toen ook de voorkeur van de provincie’s, gemeenten en waterschappen.
Wadplaten
De Waddenzee is volgens Natuurmonumenten het meest bijzondere en ongerepte natuurgebied van Nederland. Toch worden er tal van economische activiteiten ontplooit die de natuur schaden. Deze kabelvariant loopt niet alleen dwars over wadplaten, maar ze landt ook nog eens aan op de kwelders aan de noordkust van Groningen en zal daarmee ook daar de natuur op de kwelders beschadigen, zo wordt gevreesd.
Los daarvan moet schade aan de natuur zoveel mogelijk worden voorkomen. Als dat niet lukt moet de schade worden hersteld, ook voor het Waddenzee-gedeelte. Daar is in de huidige plannen nog veel onduidelijkheid over.