Annechien ten Have wil onafhankelijk welzijnsonderzoek op haar bedrijf
In bijna anderhalf jaar tijd heeft Ongehoord slechts een aantal beelden kunnen filmen van zieke of dode dieren op het bedrijf van Ten Have. Uiteraard werden ook beelden geschoten van overleden pasgeboren biggetjes en de dekstal waar zeugen vier dagen in zitten. Ongehoord wil met de suggestieve video aangeven dat zelfs op een Twee sterren Beter Leven bedrijf er onregelmatigheden voor komen, maar zonder daarbij enige uitleg te geven over de beelden. De beelden zijn ook geschoten in het oude gedeelte van het bedrijf waar de kraamhokken vervangen moeten worden met vrijloophokken. Thans is Ten Have juist houdt samen met Wageningen Universiteit een eigen onderzoek naar vrijloopkraamhokken, om te bepalen welke het meest geschikt voor haar bedrijf zijn.
Voorloper in dierwelzijn
De suggestie wordt door Ongehoord gewekt, zeker door de beelden ’s nachts en in het felle cameralicht te filmen, dat er op het bedrijf zaken gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. „De activisten doen alsof ze iets geheims onthuld hebben”, zegt Annechien tegen De Telegraaf. Iedereen die ooit op het bedrijf van Ten Have is geweest, weet dat dit niet zo is en dat de Groningse varkenshoudster transparant is en tevens een van de voorlopers in dierwelzijn is.
„Niet elke big haalt het. Elke dag is er een medewerker in het kraamgedeelte. Samen met de Wageningen Universiteit zijn we op zoek naar de kraamstal die het beste is voor de biggen. Een student zoekt dat voor ons uit. En ja, misschien hadden we enkele dode biggen eerder moeten weghalen.” Annechien geeft aan behoorlijk aangeslagen te zijn en nu een onveilig gevoel te hebben, wetende dat er mensen ’s nachts op haar bedrijf hebben ingebroken en de wet hebben overtreden.
Onafhankelijk onderzoek
Hoewel de video suggestief en een gemakkelijke aaneenrijging is van beelden die over een periode van bijna anderhalf jaar zijn geschoten, wil Annechien een onafhankelijk onderzoek naar dierwelzijn op haar bedrijf starten om elke discussie omtrent het dierwelzijn te voorkomen. Annechien ten Have meldt in een schriftelijke reactie: „Ik ben hier erg van geschrokken (niet de beelden maar de inbraken - redactie.) en het raakt me enorm. Daarom wil ik een onafhankelijk onderzoek naar het welzijn van onze varkens. Als blijkt dat er wel iets aan de hand is, dan zullen we onze bedrijfsvoering daarop aanpassen.”
Tegen RTV-Oost vertelt ze: „Ik wil geen discussie over het dierwelzijn op mijn bedrijf en ik wil dat het gewoon goed is. Ik kan vinden dat het dierwelzijn goed is, maar anderen moeten dat ook vinden. Vandaar een onafhankelijk onderzoek.” In afwachting van het onderzoek heeft Ten Have in ieder geval besloten voorlopig niet onder Twee Sterren haar vlees te leveren.
Campagne Ongehoord weinig ondersteuning
De nieuw opgezette Taskforce Vlees, waar onder meer POV en COV bij zijn aangesloten, heeft inmiddels een onderzoek gestart naar de activisten achter de beelden. Duidelijk is dat het effect van de Ongehoord campagne zeer klein is en lijken de andere dierwelzijnsorganisaties, zoals Wakker Dier of Varkens in Nood, geen ondersteuning aan de Ongehoord campagne te geven. Op de Facebook pagina van Ongehoord is er slechts een aantal ‘likes’. Uit een analyse van de taskforce Vlees van de social media activiteiten rondom de Ongehoord Campagne blijkt dat het om zo’n 15 mensen gaat die de beelden regelmatig opnieuw retweeten om zo de indruk te wekken dat er een geweldige mediahype gaande is.
„Tijdens het monitoren werd gekeken naar mogelijke risico’s, bedreigingen en het sentiment. Op basis van de analyses blijkt dat het onderwerp nauwelijks werd opgepakt op social media en nieuwssites. Het blijkt dat een groep van 26 mensen en/of zogenaamde internet trollen het bericht van Ongehoord continu hebben geretweet, waaronder Ongehoord zelf”, aldus Klaas Dijkstra, die het onderzoek namens de taskforce leidt.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Bronnen: De Telegraaf, RTV-Oost