Cosun Beet Company wil ook noordelijke bieten per schip naar suikerfabriek brengen
Het transport per schip past binnen het streven van Cosun Beet Company naar een zo duurzaam mogelijke suikerproductie. Een onderdeel daarvan is dat de suikercoöperatie met het bietentransport het milieu zo min mogelijk wil belasten. Een schip stoot evenveel CO2 uit als twee vrachtauto’s. Eén schip kan de lading van 40 tot 50 vrachtauto’s transporteren.
Tijdens de huidige campagne worden alle bieten die zijn geteeld op de Zuid-Limburgse lössgrond per schip naar de suikerfabriek in Dinteloord worden getransporteerd. Cosun Beet Company wil deze vorm van transport nu verder uitbreiden. Het concern kiest hierbij voor de fabriek in Hoogkerk, omdat hier nu al meerdere schepen tegelijk gelost kunnen worden. Voor de fabriek in Dinteloord verwacht Huijsmans dat meer scheepverladingen gaan plaatsvinden vanaf 2023 of 2024. Bij Dinteloord is namelijk nog geen goede losfaciliteit om meer schepen tegelijk te lossen. „Die willen we versneld creëren, daar zijn we nu mee bezig.”
Tot dit jaar vond het transport vanuit Zuid-Limburg met vrachtauto’s plaats. Door de keuze voor het schip zijn er dit jaar 200 scheepsladingen nodig in plaats van 8.000 vrachtwagenritten door Limburg en Brabant. In totaal gaat het om circa 270.000 ton Zuid-Limburgse bieten.