Regio Appingedam en Winschoten
Trekkers mogen op provinciale wegen
Het toelaten van landbouwverkeer bij Appingedam, Winschoten en de Pekela's (op het kaartje zwart gemarkeerd) heeft een aantal redenen, legt de provincie uit. ‘Door de invoering van een nieuwe wet landbouwvoertuigen is de maximumsnelheid voor tractoren verhoogd van 25 naar 40 km/uur en geldt er een registratie- en kentekenplicht voor deze voertuigen op de openbare weg. Ook krijgt de provincie regelmatig vragen van gemeenten, de landbouwsector en loonbedrijven om landbouwverkeer uit dorpskernen te weren en meer gebruik te maken van de provinciale wegen.’
Onderzoek
Om te bepalen of een provinciale weg geschikt is voor landbouwverkeer zijn alle provinciale wegen met een maximumsnelheid van 80 km/uur onderzocht, meldt Groningen verder. ‘Daarbij is rekening gehouden met bestaande landelijke richtlijnen, de verkeersdrukte, snelheid, de aanwezigheid van fietsende schoolkinderen en recreatieve fietsers. Ook is er gekeken naar de nabijheid van scholen, ouderenhuisvesting en winkels langs de route.’
In samenspraak
Het onderzoek is uitgevoerd door adviesbureau RoyalHaskoningDHV. De provincie werkte voor het onderzoek nauw samen met de gemeenten, landbouwsector (LTO Noord), loonbedrijven (Cumela) en de politie. Ook is er regelmatig contact geweest met ANWB, Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland.
Veiliger voor fietsers
Uitkomsten van het onderzoek hebben ertoe geleid landbouwverkeer toe te staan op provinciale wegen waar nu helemaal geen of alleen binnen een tijdvak landbouwverkeer is toegestaan, constateert Groningen. ‘Door verkeer toe te laten op de provinciale weg, wordt het veiliger voor fietsers op de parallelwegen. Ook is er geen doorgaand landbouwverkeer meer door het centrum van Winschoten.’
Aparte passeerstroken
Voordat ook de provinciale weg N367 achter de Pekela's opengesteld kan worden voor landbouwverkeer, worden er eerst aparte passeerstroken aangelegd bij de vier rotondes. ‘Landbouwverkeer kan daar even wachten en het overige verkeer veilig laten passeren. Dit zorgt voor een goede doorstroming van het verkeer.’
N361
In het onderzoek is ook aandacht besteed aan de N361 tussen Wehe-den Hoorn en de Menneweersterweg (afslag naar Zoutkamp). De provincie Groningen opnieuw: ‘Als de herinrichting van de dorpskernen van Wehe-den Hoorn, Leens en Ulrum in 2022 is afgerond kijken we na een jaar wat de effecten hiervan zijn. Daarna wordt het huidige toelatingsbeleid voor landbouwverkeer heroverwogen.’
Campagnes
De provincie gaat voorlichtingscampagnes opzetten om het wederzijds begrip tussen bestuurders van landbouwvoertuigen, automobilisten en fietsers te stimuleren.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Bron: Provincie Groningen