Groningse veehouders meten stikstofdepositie in Natura 2000-gebied
'Ik ben bang dat de Intercity uit Den Haag over ons heen raast'
Aike Kuper (LTO) uit Vlagtwedde, Henk Wortelboer (TCW) uit Jipsingboertange en Wietze Duursma (georganiseerde landbouw) uit Bellingwolde stikstofdepositie meten in Natura 2000-gebied Lieftinghsbroek. Dat doen ze samen met Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten.
Theoretisch rekenmodel
De drie veehouders willen nu wel eens weten hoe het echt zit met die stikstofdepositie in dat Natura 2000-gebied. Dat doen ze in het kader van de gebiedsgerichte aanpak, waarbij het een essentieel onderdeel gaat zijn. „Want de stikstofdepositie is immers tot nu toe een theoretische rekensom in de vorm van het AERIUS-rekenmodel”, aldus Wortelboer. Duursma, Kuper en Wortelboer zitten in de gebiedscommissie van Lieftinghsbroek (Groningen).
Onderbouwde cijfers
„Er zal onder meer door TNO en RIVM emissie worden gemeten en door de Universiteit van Amsterdam depositie”, vertelt Wortelboer. Vooral de depositie meting is voor de landbouw belangrijk. We willen nu eindelijk een keer goede onderbouwde cijfers zien. Dit verdienen wij als landbouw. Het recht om ons goed te kunnen verdedigen tegen alle aantijgingen kunnen we alleen doen op basis van goede metingen.”
Miljarden verbrand
Derk Boswijk tweede kamerlid namens CDA was maandag op werkbezoek in Lieftinghsbroek. „Ook hij vond dat er niet onnodig miljarden moesten worden verbrand”, constateerde Wortelboer. „Maar gaat hij deze lobby ook in Den Haag voeren? We hebben hem tijdens dit werkbezoek al gevraagd of zij ons deze tijd gaan geven of dat ze zonder goede onderbouwing de krimp van de veestapel erdoor drukken?”
Niet gewacht
Gisterochtend is de gebiedscommissie door de provincie bij gepraat over de stappen die de LNV wil doorzetten, meldt Wortelboer verder. „En daaruit blijkt dat er niet op de cijfers wordt gewacht. Juridische druk wordt als excuus gebruikt. Maar van wie, de EU of Bouwend Nederland? Ik denk dat de natuur en de landbouw beide verliezer gaan worden en de stikstof naar de grijze industrie gaat.”
‘Intercity’ uit Den Haag
Wortelboer vervolgt: „En dan rijst de vraag nog: hoe gaan we de PAS-melders en de interimmers nog gelegaliseerd krijgen? Daarbij is Groningen koploper met PAS-melders en interimmers. Ik heb vertrouwen in onze meetopdracht maar ben bang dat de ‘Intercity’ uit Den Haag over ons heen raast.”
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen