Hechte samenwerking met consument voorwaarde voor ‘biologisch’
Het bestuur van NZ27 was benieuwd hoe de biologische landbouw er in 2050 uit gaat zien. Zij nodigde ruim zestig mensen uit de sector uit om over oplossingsrichtingen te praten. Een hechte samenwerking met de consument is daarin de rode draad, zo bleek op het symposium in Zeewolde.
Mooi, niet makkelijk
„Biologische Landbouw is heel mooi maar niet gemakkelijk”, gaf Veerman aan. Zo ziet hij belangrijke uitdagingen op het gebied van vernieuwing, het arbeidsvraagstuk, (gewas)technologie, inputs en afzet waarin biologisch haar onderliggende waardes waar moet gaan maken. „Het kan niet allemaal in één keer maar moet indruppelen”, aldus Veerman die coöperatieve samenwerking en een digitaal verkoopplatform als interessante mogelijkheden noemt om biologisch te laten groeien en onder de grip uit te komen die de supermarkten nu op consumenten hebben. Veerman roept de retail en ook de banken op om hun verantwoordelijkheid te nemen in de transitie van de landbouw. „In een periode als deze moeten er geen taboes zijn en moeten we boeren helpen veranderen en openstaan voor samenwerking tussen biologisch en gangbaar.”
Biologisch keurmerk
Spreker Martien Lankester van Avalon Foundation ziet de toegevoegde waarde van biologisch graag geborgd in het biologische keurmerk. „In ons certificeringssysteem zien we wel de regels maar niet de waarden. Juist de duurzame boer kan de dokter van de toekomst zijn, niet alleen voor de gezondheid van mensen maar ook voor een gezond voedselsysteem voor boer en planeet. Een eerlijk geprijsde, sociale samenwerking in de voedselketen zoals bij ‘Herenboeren’ verbindt de consument met de voedselproductie. Bijvoorbeeld door land of producten te kopen voor en van boeren in de eigen regio. Dit kunnen bloeiende bioregio’s worden die verhalen over waarden als biodiversiteit, diervriendelijkheid en gezondheid uitdragen en andere boeren inspireren stappen te zetten naar toekomstbestendige landbouw.”
Niet meer regels
Bionext-directeur Michaël Wilde, korte keten-ondernemer Gerjan Snippe en vegan-teler Joost van Strien, gingen specifieker met de bezoekers in gesprek over het onderscheidend vermogen van biologisch. Plus mogelijkheden om de vraag en het aanbod in balans te laten groeien. Allen zijn het erover eens dat biologisch zich meer moet gaan onderscheiden op de belangrijke maatschappelijke thema’s en dit sterker moet communiceren. De aanwezigen lieten weten wel te willen voorkomen dat er meer regels komen. Al zouden prestaties op bijvoorbeeld biodiversiteitsontwikkeling en gezondheid misschien met KPI’s gemeten moeten worden en kan het ministerie van Volksgezondheid daar wellicht bij betrokken worden.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Dick Boschloo
Bron: Biologisch Netwerk