Ondernemen met een heldere visie
„Als ondernemer moet je keuzes durven te maken”, zegt Ronald Paardekooper (60). „Je kunt niet zomaar iets doen. Je moet weten waar je voor gaat, wat je strategie is en hoe deze doorgevoerd kan worden in je bedrijf.”
Zesenhalf jaar geleden maakten Ronald en Lydia de keuze om geiten te gaan melken. Zonder ervaring, maar wél met een duidelijk doel voor ogen: binnen tien jaar qua melkproductie tot de tien beste bedrijven van Nederland behoren. En ook: qua saldo bij de beste 25 procent (van het financieel adviesbureau) en bij de beste 25 procent qua kostprijs.
Hoe bereik je dit zonder ervaring en in zo’n korte tijd? Het gebrek aan ervaring bleek juist een pluspunt, constateert Ronald. „We hebben geen historie en staan open om van alles en iedereen te leren.” Met deze instelling gingen Ronald en Lydia in 2016 hun avontuur aan.
Goede benchmarks
Momenteel worden er op de boerderij van Ronald en Lydia bijna 700 melkgeiten gemolken. De lessen die hij in het bedrijfsleven geleerd heeft, neemt hij nog dagelijks mee. Lange tijd heeft hij voor verschillende voerbedrijven gewerkt als marketeer, adviseur en een tijdje als directeur. „Zowel in het bedrijfsleven als het boerenleven is het belangrijk om constant te bedenken hoe dingen beter, slimmer en efficiënter kunnen.”
Ronald vindt het belangrijk dat je als ondernemer goede benchmarks hebt. „Probeer continu jouw cijfers naast die van anderen te leggen. Het liefst zou ik bij wijze van spreken elke avond een A4’tje willen waarop ik kan zien hoe mijn bedrijf heeft gedraaid.” Het is dan de kunst om het zo eenvoudig mogelijk te houden. „Kies een paar getallen die belangrijk zijn voor je bedrijfsvoering. Waarvan je zegt: als die lampjes groen branden, ga ik de goede kant op.”
Voor Ronald en Lydia zijn belangrijke kerngetallen: krachtvoerkosten (kilogram krachtvoer per 100 kilogram melk), voersaldo (melkgeld – voerkosten) en voerefficiëntie (kilogram melk per kilogram droge stof).
Data is goud waard, stelt Ronald. „Maar een nadeel aan de geitenhouderij is dat het een relatief kleine sector is, waardoor er weinig bedrijven zijn die investeren in data. Ik heb behoefte aan een goede, onafhankelijke databron.”
Uitdagingen
Dat Ronald en Lydia heldere doelen voor ogen hebben, is duidelijk. Maar hoe is dat te combineren met tegenslagen en onzekere wet- en regelgeving? „Laat je niet gek maken”, antwoordt Ronald. „Zoek je eigen weg en vertaal dingen in je eigen vorm.”
Zelf ziet hij de grootste uitdaging in de steeds stijgende kosten. „Wat gaat er gebeuren met de hoge prijzen van energie en voer? Maar ik zie dit ook wel weer als een harde les. We worden gedwongen om nog meer de puntjes op de i te zetten.” Ronald spuit nu bijvoorbeeld eerder antibiotica. „Dan moet ik wel melk weggooien, maar ik weet dan zeker dat de geit het redt”.
Daarnaast wil Ronald processen rondom voeren, melken en opfok continu optimaliseren. „We hebben KPI’s (kritische prestatie-indicatoren), waarmee we processen monitoren.” De stijgende kosten hebben Ronald en Lydia weer even op scherp gezet: niet zomaar iets doen, maar doordacht vanuit een strategie en met data.
Dit was een artikel uit de Sterke Erven Monitor special van Agrio. Bekijk de volledige special via deze link.
Sterke Erven Monitor
Het zijn momenteel hectische tijden. Daarom vinden wij, als Agrio, het des te belangrijker om te weten wat er leeft onder de boeren. Deze tweede editie van de Sterke Erven Monitor, een jaarlijkse peilstok in de boerenwereld, brengt daar helderheid in. 935 boeren hebben hun zorgen, kansen en toekomstvisie met ons gedeeld door de online-vragenlijst in te vullen. De uitkomsten staan in deze interactieve pdf en zijn vertaald naar zes thema's: Natuur en landschap, Maatschappij, Familie, Ondernemerschap, Energie en Innovatie. Sterke Erven thema's die we komend jaar verder gaan uitdiepen in onze producten.
Tekst: Eline van de Westeringh
Beeld: Susan Rexwinkel