Politiek Flevoland: provincie moet meer grip op grondmarkt krijgen
In totaal reageerden twaalf van de zeventien partijen die meedoen aan de Statenverkiezingen op verschillende stellingen die de redactie van Veldpost aan ze voorlegde.
De druk op de Flevolandse landbouwgrond is groot. Provincie Flevoland moet meer regie nemen om exorbitante pacht- en verkoopprijzen tegen te gaan en zo boeren de kans geven op een gezonde manier hun bedrijf te ontwikkelen. Zeven partijen zijn het eens met deze stelling en vijf het oneens.
Partijen die het eens zijn met de stelling:
Voor zover dat mogelijk is. Het Rijksvastgoed bedrijf heeft veel grond in bezit in Flevoland en zij kunnen een rol spelen in de verduurzaming van de landbouw, door boeren die aangeven biologisch te willen boeren of bijvoorbeeld op een deel van de grond een voedselbos te starten, tegemoet te komen in de pachtprijs.
De Partij voor de Dieren kiest voor echte systeemverandering en niet voor marginale aanpassingen binnen het bestaande systeem. Een radicale krimp van het aantal dieren in de veehouderij om boeren, dieren en natuur te bevrijden uit het huidige landbouwsysteem. Dat betekent ook dat er grond vrijkomt deels kunnen inzetten voor duurzame, toekomstgerichte akkerbouw, en deels kunnen geven aan de natuur, zodat die zich kan herstellen. De plannen van de Partij voor de Dieren bieden een toekomstbestendig alternatief voor de boeren: we helpen boeren in de overgang naar natuurvriendelijke teelten, voor voedsel en bouwmaterialen. Hierin past wat ons betreft niet dat de grondprijzen dermate opgedreven worden dat er geen eerlijke boterham te verdienen valt. Wat ons betreft is een eerlijke prijs voor producten alleen mogelijk als ook de kosten beheersbaar blijven.
D66 Flevoland is het er volledig mee eens dat boeren de kans en ruimte moet worden gegeven om
hun bedrijf te ontwikkelen. Helaas is de invloed van de provincie op grondprijzen beperkt. Desondanks zetten we ons in voor het voorkomen van hoge grondprijzen, bijvoorbeeld door eisen te stellen bij het verpachten van provinciale gronden.
Flevoland kan de regie nemen door een agrarische hoofdstructuur te ontwerpen zodat het duidelijk is welke gebieden voor landbouw bestemd moeten blijven. De wet voorkeursrecht kan gebruikt worden om strategische gronden vast te leggen en zo speculatie te voorkomen. Liberale pacht van het RVB zou moeten stoppen (al gaat de provincie daar niet over) en die grond moet langjarig verpacht worden en/of gebruikt worden om verplaatsingen te realiseren. Ook kan de provincie en gemeenten zelf grond aankopen om strategische verplaatsingen te realiseren.
Krachtig Flevoland zet in op een goede grondpositie voor boeren zodat zij toekomstperspectief houden. Daarom zet Krachtig Flevoland in op een beschermde status voor gezonde landbouwgrond. Krachtig Flevoland zet zich in op betere ondersteuning vanuit de provincie voor boeren die de biodiversiteit op het platteland versterken.Krachtig Flevoland wil de samenwerking stimuleren tussen de akkerbouwsector en veehouderijsector. Melkveehouders hebben steeds meer behoefte aan het uitwisselen van mest. Akkerbouwers hebben behoefte aan betere bodemvruchtbaarheid. Krachtig Flevoland stimuleert deze samenwerking. Zo wordt kringlooplandbouw vormgegeven.
Het zou goed zijn dat de continuïteit van de landbouw ook gegarandeerd is voor toekomstige generaties, Wij begrijpen goed dat het ook een deel is van vraag en aanbod, deels komen de prijzen ook onder druk d.m.v. product differentiatie in bv zonne-energie en wind energie, deze hebben een negatieve impact op de waarde ontwikkeling. Hier moet de provincie op toezien.
Het is van groot belang dat de inkomenspositie in de landbouw fors wordt verbeterd; boeren moeten een toekomstperspectief hebben.
Partijen die het oneens zijn met de stelling:
Wij denken dat de provincie gebaat is bij een heldere definitie van een agrarische hoofdstructuur en een totaalbeeld van Flevoland welke functie we waar willen accommoderen. Daardoor weten boeren ook in de toekomst waar ze aan toe zijn. Wij gaan ervan uit dat een prijsdemping hier een gevolg van zal zijn.
De markt bepaalt de prijs van onze goede landbouwgronden – het is geen taak van de provincie op hier op in te grijpen.
De overheid is de grootste grond bezitter van Flevoland en het beheer valt onder economische zaken. Veel grond valt onder de gewone pachtwet wat een vast gestelde canon heeft. De erfpachtgronden vallen daar niet onder. Als advies kunnen we het structuur beleid mee geven zodat er geen versnippering ontstaat, zodat alleen binnen een bepaalde afstand verhuurd mag worden, en er geen onderverhuur mag plaats vinden. Voor de gronden die het eigendom zijn van de provincie, dat zijn groenstroken en wegbermen moet goed onderhoud als eerste leidend zijn en niet de pachtopbrengst. Aan de verkoopprijzen valt weinig te doen, grond is schaars en de vrije markt moet zijn werk doen.
Zo lang je huizen bouwt op goede landbouwgrond blijven de prijzen stijgen. Nu kost de agrarische grond al 160-170.000 per hectare. Voor agrarisch naar bouwgrond liggen de prijzen vele malen hoger.
De provincie moet geen positie innemen op de grondmarkt. W.b.t. de pacht is meer sturing wel aan de orde. Sterkere lobby richting het Ministerie/RVB op dit onderwerp is niet verkeerd. Ook onze jonge boeren zijn daarbij gebaat.