Agrico viert 50-jarig jubileum met diverse festiviteiten

Aardappelcoöperatie Agrico ontstond op 2 april 1973 uit een fusie van drie coöperaties: het Groninger Pootaardappel- en Zaaizaadverkoopbureau (PZVB), de Coöperatieve Drentse Telersvereniging (DTV) en de Coöperatieve Producenten- en Handelsvereniging voor Akkerbouwgewassen Zuiderzeepolders. Met diverse dochterondernemingen wereldwijd is Agrico naar eigen zeggen inmiddels uitgegroeid tot een serieuze wereldspeler.
Volgende generatie
Samen met de telers en het kweekwerk van Agrico Research heeft Agrico zich gericht op het ontwikkelen, telen en vermarkten van duurzame poot- en consumptieaardappelen die geschikt zijn voor klimaten en markten wereldwijd. Het aardappelhandelshuis heeft verschillende variëteiten ontwikkeld die worden geteeld en verkocht over de hele wereld. Agrico meldt voorop te lopen in de ontwikkeling van nieuwe rassen, ‘waarbij de focus niet alleen ligt op smaak, kwaliteit en opbrengst, maar bovenal op een duurzamere wereld voor de nieuwe generaties.’
Toekomstgericht
Jan van Hoogen, algemeen directeur van Agrico, kijkt met een positieve blik naar de toekomst. ‘De komende jaren gaat er veel veranderen in ons speelveld door EU-wetgeving. Hierbij zijn er grote uitdagingen voor onze telers om met deze wetgeving om te gaan. De nieuwe Next Generation rassen van Agrico zullen daar een grote rol in moeten gaan spelen, waarmee de uitdagingen kansen worden. Daarnaast zal ook de ‘next generation’, Mark Zuidhof, het stokje gaan overnemen van mij’, aldus Van Hoogen. Het gekozen thema voor Agrico's 50e verjaardag ‘With heart and soil. Committed to the next generation’ laat zien dat Agrico ook echt toegewijd is aan de volgende generaties.