Aanvragen beregenen met slootwater wordt makkelijker bij WDODelta

Groot voordeel van de nieuwe manier van aanvragen is volgens WDODelta dat een aanvraag 24/7 en dus ook buiten kantooruren kan worden ingediend. Hoort een aanvrager binnen twee werkdagen niets van het waterschap, dan staat het licht op groen en kan er water uit de sloot worden onttrokken voor beregening.
Meldingsplicht
Voorheen moest iemand die van plan was te gaan beregenen dat één keer per jaar door te geven, de zogeheten meldingsplicht. Daarna moest diegene een paar dagen voordat hij of zij daadwerkelijk water uit de sloot wilde halen contact op te nemen met het waterschap of dat überhaupt mogelijk was. ‘Jaarlijks ontvingen wij ongeveer 800 telefoontjes van beregenaars’, zegt dagelijks bestuurslid Herman Odink. ‘Vooral tijdens droogte. Nu kunnen beregenaars de aanvraag doen via de app Waterwerk of via de website. We hopen hiermee een klantvriendelijke werkwijze aan te bieden.’
Eerst getest
Als proef op de som testte WDODelta de nieuwe werkwijze bij diverse gebruikers. De reacties werden zoveel mogelijk verwerkt in het verbeteren van de digitale aanvraag. Vanaf maandag 3 april ging deze nieuwe manier van werken officieel van start. Odink: ‘De aanvraag komt direct bij de desbetreffende peilbeheerder terecht. Hij/zij beoordeelt de aanvraag en kijkt of er voldoende water is of dat er voldoende water kan worden aangevoerd. De peilbeheerder belt de aanvrager alleen als beregenen niet kan. Anders kan de aanvrager na twee werkdagen water uit de sloot pompen voor beregening.
Meer informatie op www.wdodelta.nl/beregenen