Hamletz-varkensvlees straks te koop bij Boon, Deen, Hoogvliet, Plus en Poiesz
De familie heeft er tien jaar aan gewerkt en veel doorzettingsvermogen getoond, maar dankzij de realisatie van de nieuwe stallen zal het Hamletz-vlees rond week 41 verkrijgbaar zijn in een aantal Nederlandse supermarkten. Hamletz-vlees wordt als pilot, naast het reguliere assortiment, gevoerd in een aantal winkels van vijf Superunie-leden: Boon, Deen, Hoogvliet, Plus en Poiesz.
Dartelstal
Naast het 2 sterren-keurmerk heeft dit vlees nog een unique selling point: de transparante manier waarop de Hamletz-varkens gehouden en gevoerd worden. In de stallen voor de zeugen, kraamzeugen en vleesvarkens is er bijzondere aandacht besteed aan dierenwelzijn. Zo zijn er buitenverblijven, krijgen de varkens meerdere keren per dag vers stro en hebben de vleesvarkens in de Dartelstal dubbel zoveel ruimte als wettelijk verplicht. Verder wordt er alles aan gedaan om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te opereren. Annechien ten Have Mellema: „De varkens eten tarwe en lupine die we zelf verbouwen en liggen in stro dat van ons eigen land komt. Door de raskeuze, het houderijsysteem en het voer dat de varkens krijgen, onder meer dus de zelfverbouwde lupinen, is het vlees zeer mals en daarom erg lekker. Bij het vlees met een eigen logo wordt Hamletz Bak en Braad geleverd. Die moet de smaak meer tot zijn recht laten komen. Om het af te maken leveren de supermarkten er ook een zakje jus bij dat past bij de smaak van het varkensvlees.
De vleessector
Dick Rooze, directeur van de Superunie, haalde in zijn pitch tijdens de opening van de stallen aan dat bij de 1.800 winkels van de dertien aangesloten leden geldt dat men van een product wil weten waar het vandaan komt, wat erin is gestopt en wie eraan heeft gezeten. „Hamletz voldoet aan al deze zaken en past prima in het assortiment van onze leden.” Hij gaf ook een waarschuwing: „Duurzaamheid is circa tien jaar een hot item, maar de komende tachtig jaar zullen we daar nog steeds mee bezig zijn.” Denise Dijkhof, Category Manager bij Plus Supermarkten gaf aan dat de consument zich steeds meer zorgen begint te maken over de milieu-impact van het eten van vlees. „Daarbij is varkensvlees een lastige productgroep en onze ervaring is dat klanten slecht lezen; maximale transparantie zoals bij Hamletz-vlees is dus gewenst.” Voor Plus geldt dat ze voor Hamletz-vlees geen bepaalde doelgroep voor ogen hebben. Maar ze is overtuigd dat er consumenten zullen zijn die het Hamletz-vlees gaan waarderen.