50.000 euro subsidie Groningen voor verdere verduurzaming bio-melkveehouders
Kartrekker van het project is Anita Jongman van het gelijknamige agro-adviesbureau. Zij begeleidt onder andere de studiegroep Biologische melkveehouderij in Drenthe en Groningen. Uit deze groep gaan dertien bedrijven gestart met het project OERmelk.
Driejarig traject
Jongman vertelt dat de subsidie was aangevraagd voor het eerste jaar in een driejarig traject. „Om die extra kwaliteit te behalen wordt in het eerste jaar gestart met onderzoek hoe dat bereikt kan worden. Bijvoorbeeld het effect van zeewier aan het voer toe te voegen of kalk op het weiland. Door de samenwerking met De Hanzehogeschool kunnen de resultaten van deze proeven gemeten worden in de melk. Deze onderzoeken zijn heel kostbaar. De Hanzehogeschool doet niet alleen het onderzoek maar subsidieert ook. Hierdoor kunnen we van alle bedrijven een nulmeting vastleggen van de kwaliteit van de melk. En dit na drie jaar naast de eindmeting leggen.”
Gratis uren
„De deelnemende bedrijven steunen het project zelf ook enorm”, vervolgt Jongman. „Door hun eigen uren gratis in te brengen, zelf de kosten te betalen van bijvoorbeeld het zeewier en de kalk en een financiële bijdrage te doen. Zonder het draagvlak van de boeren was dit project anders als een kaarsje uitgegaan. Want echt dit is een weg die je met heel veel geduld af moet leggen. En dat is gelukt. Het is fantastisch te ervaren hoeveel mensen dit project een kans van slagen geven.”
Consument centraal
Jongman vertelt dat een deel van de subsidie ook wordt gebruikt voor communicatie/PR richting de consument. „De consument staat bij ons centraal. Wanneer de consument ons product niet wil kopen zullen wij nooit een meerwaarde voor onze inspanning en investering krijgen. We willen de consument laten zien wat deze boeren extra doen om die kwaliteit in de melk weer terug te brengen naar de romige gele melk van vroeger. Aan het eind van het traject hopen we ook een vaste groep van consumenten te hebben die trots zijn op deze boeren en heel graag hun zuivel en vlees willen kopen tegen een iets hogere prijs. Gewoon omdat het gezond is voor de bodem, biodiversiteit, dierwelzijn en uiteindelijk resulteert in de gezondheid van de consument. Daarvoor zetten we dit project op.”
Jongman heeft daarvoor zelf ook de app ‘de Groene Winkelkar’ ontwikkeld waarmee consumenten de duurzame producten kunnen vinden. Binnenkort staan de boeren in Groningen erin die zelf hun producten verkopen. De consument kan dan het verhaal achter het product lezen en opzoeken waar het te koop is.
Eigen merk
De melkveehouders willen daarvoor zelf ook een merk creëren om de melk aan de man te kunnen brengen. Of dat ook daadwerkelijk ‘OERmelk’ wordt, is nog niet duidelijk, aldus Jongman.
In maatschap met dochter Agnes
Anita Jongman, Leens, zit naast haar advieswerk ook in maatschap met haar dochter Agnes de Boer. Agnes runt een biologische melkveehouderij met haar partner Klaas Jan Mulder. Zij wonnen de onlangs publieksprijs van Beste Graslandboer van Nederland.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Anita Jongman